RENASTEREA IN ITALIA (sec. 15)

Scurta istorie:

Renasterea se refera la o perioada de dezvoltare a artei si culturii occidentale cuprinsa intre anii 1300 si 1600. A fost un timp al redescoperirii, al nazuintelor si al transformarilor, dominat de numeroase tendinte si contradictii. De obicei acest curent este asociat cu Italia, in particular cu Florenta, Roma si Venetia, insa si nordul Europei a participat din plin la Renastere- in special la dezvoltarea naturalismului.

Istoria coafurii:

Idealul feminin era femeia care arata ca o fata ( fetele se maritau la o varsta foarte frageda). Cel mai important atribut al frumusetii era, inca, fruntea inalta ,aceasta fiind marita in mod artificial. Nu e lipsit de ratiune faptul ca femeile Renasterii sunt aproape in exclusivitate pictate din profil, permitand sa se vada fruntea in toata perfectiunea ei. Fruntea inalta era privita nu doar ca un semn al frumusetii, ci si ca un semn al inteligentei. Smulgerea sprincenelor si pensarea lor atunci cand cresteau din nou serveau la intensificarea efectului atat de admiratei frunti inalte.

In secolul al XV lea incep sa dispara granitele rigide dintre nobilime si burghezie.

In contrast cu nord- europenii, italienii au fost intotdeauna capabili sa pastreze un anumit simt al proportiilor, evitand astfel excesul in moda: haine simple, cu taieturi directe, mult mai potrivite cu un stil de viata burghez decat extravagantele mode din Burgundia, cu coafurile lor bizare. Frumusetea naturala a parului era cel mai important ornament pentru femei. Hainele femeile erau simple si armonioase. Parul strans in coc si decolteul accentuau linia gatului.

La inceputul secolului, fruntea inalta era evidentiata si prin coafuri in forma de balon, in spatele capului, care erau tinute in niste panglici. Parul era pieptanat spre spate si strans intr-o constructie ca un cos, acoperita cu material sau cu par artificial.

Sursa inspiratie:

“Istoria frumusetii” – Umberto Eco
“Istoria aranjarii parului” – Cecilia Caragea
“Isme- Sa intelegem arta” – Stephen Little